zondag 20 april 2008

Hong Kong, Kowloon in de zon

Hong Kong, 20/04/2008

Het is alweer mijn vierde dag ik Hong Kong en ik heb nog niet echt iets gezien. Dat heb je met het weer, het kan ook tegen zitten en je kan hier niets aan doen. Maar vandaag brak de zon door en de mist was grotendeels opgetrokken boven de haven van Hong Kong. Vanaf het terras lag Kowloon er aantrekkelijk bij en het zou vandaag ook mijn bestemming zijn. Een dagje Kowloon in een flinke wandeling door deze wijk.
Direct nadat ik de ondergrondse had verlaten werd ik overvallen door hetzelfde gevoel als ik op het eiland had gehad. Het was wel leuk maar ik had het gevoel dat ik het allemaal al had gezien. Met een lichte tegenzin ging ik op pad voor de drie uur durende wandeling. De hoek om en nog een keer de hoek om en ik stond voor de poort van de Yuen Po Street Bird Garden. Het bord naast de ingang vermelde dat het al een aardig tijdje geleden was aangelegd in overleg met het toeristisch orgaan van Hong Kong. Bussen met toeristen arriveerden en losgeslagen Russen vloeiden de markt op. Duizenden kooitjes met vogeltjes en een breed assortiment insecten die als voer voor de vogels moesten dienen stonden uitgestald. Weinig bijzonders, eigenlijk was alleen het schone openbare toilet een verrassing.
Rustig slenterend ging het lang de winkels met aquaria waarin de meest vreemd gemuteerde vissen zwommen. Wel vreemd van die Chinezen, ze eten werkelijk alles maar zijn tegelijker tijd gek op huisdieren. Het was al één uur toen ik langs een open eethuis liep waar er een gerecht werd bereid wat ik nog nooit had gezien. Een soort Japanse poffertjes met groente en octopus erin. Ze zagen er beter uit dan ze smaakten, ze smaakten een beetje flauw. De vier poffertjes waren erg zwaar en na drie stuks had ik er genoeg van. Misschien lag het aan de Japanse mayonaise die er rijkelijk overheen was gespoten? Ook de Yakisoba was van een twijfelachtige kwaliteit en deze lunch was met stip de slechtste van deze reis.
Nu ging het snel! De twee markten waren slechte braderieën en de Jade market was echt niets waard. Misschien dat in vroegere tijden hier mooie kunstwerken vervaardigd van Jade werden verkocht maar nu ging het niet verder dan goedkope bedeltjes en armbanden voor de toeristen die er niet waren. En zo stond ik om half drie weer aan de haven te kijken naar de skyline van Hong Kong eiland.
Mijn dag zat er nog niet op maar mijn plannen waren allemaal tot een einde gebracht. Wat nu? Ik keek eens goed om mij heen, dronk een bakkie koffie en bestudeerde mijn nieuwe sandalen die vandaag aan een goede test waren onderworpen. Ze hadden de test met gemak doorstaan en ik bedacht dat voor die prijs ik zelfs wel een tweede paar kon gebruiken. En zo ging ik verder en opnieuw op weg naar het Times Square winkel centrum.
Op zondagmiddag was het een gekkenhuis in de sportzaak en het duurde twintig minuten voordat ik ook maar een verkoper te pakken had. Door een walkie talkie riep hij het merk, model en de maat naar een andere medewerker in het magazijn. Vijf minuten later zat ik met de sandalen in mijn hand, alles hetzelfde behalve de kleur. Dat maakt sowieso weinig uit want ik met niet op reis om modieus te zijn.
En zo kwam ook deze dag weer aan een einde en met mijn vier blikjes bier maakte ik weer de weg met de bus van twintig over vijf naar het Mt. Davis YHA. Vandaag had ik 28 kilometer gelopen en mijn benen waren erg moe, het was dan ook niet vreemd dat ik na slechts twee blikjes bier om half tien al onder de dekens lag. Morgen op weg naar de eilanden.
Copyright/Disclaimer