zaterdag 5 april 2008

Thailand, mijn avond in de jury

Pattaya, 04/04/2008

Toen ik vorige week mijn favoriete Gogo bar binnenliep werd ik meteen door de Mamasan opgevangen. Ze had een flinke stapel papieren in de hand en verspilde geen tijd.
“Wil je in de jury plaats nemen?”, was de vraag.
“Wat voor jury?”, antwoordde ik.
“Het is voor de danswedstrijd van volgende week vrijdag”, lachte ze me toe.
Een danswedstrijd in een Gogo bar! Dat zou ik nooit afslaan!
“OK”, lachte ik en nam plaats aan het podium waar een handvol schaars geklede meisjes met hun kont stonden te draaien.
“Wees vooral niet te laat”, werd er op mijn hart gedrukt.
“Zorg dat je om acht uur hier bent”, was het laatste wat ze zei.
Later in het toilet zag ik dat er posters en reclamefolders waren gedrukt en verspreid door de hele stad. Het was wel jammer dat Champagne A-gogo was gesloten door de politie, ik miste zo de eerste wedstrijd en had een kijkje kunnen nemen wat er zo gaande was. Jammer dus!
Om half zes al zat ik aan mijn avondeten. Ik wilde dit niet missen en zeker niet te laat komen. Op weg naar Hot and Cold A-gogo feliciteerde ik nog een oude vriend met zijn verjaardag maar door de spanning smaakte mijn eerste biertje van de avond niet zo goed. Of was de fles Heineken bevroren geweest en had zo al zijn koolzuur verloren? De volgende twee Tiger’s bij het Kantoor smaakten in ieder geval beter!
Daar ging ik dan op weg naar mijn dienst als jurylid.
Bij aankomst zat de zaak al goed vol en als ik eerlijk moet zijn dan was het veel drukker dan ik had verwacht. De wedstrijd was nog meer dan een van ons weg maar de verschillende lompe buitenlanders waren al met de bordjes “gereserveerd voor de jury” aan het schuiven en na een half uur lag alles op een hoop. Na de korte uitleg, over het systeem en wat er precies van ons werd verwacht, betraden we de nu overvolle gogo-bar. Simon voegde zich bij mij en zo zouden we samen overleggen wat we vonden van de danseressen.

Eerst moesten we wel enkele bezoekers verplaatsen zodat we goed zicht hadden op het podium. Er waren in totaal vijftien meisjes die zouden strijden voor de drie plaatsen in de finale. Ze zouden in een steeds veranderende samenstelling vier keer dansen, steeds op een snel en een langzaam nummer. Bij de eerste serie was het meteen duidelijk dat het een hete avond zou worden. De meisjes zette hun beste beentjes voor en het duurde niet lang voordat de BH’tjes en slipjes door de tent vlogen. Dat was genieten!
De enige Thai die in de jury zat was er één van de beste ja knik kwaliteit terwijl hij geen moer van begreep.
“You understand?”, vroeg de organisator.
Verlegen ja knikkend keek hij de man schaapachtig aan.
Tijdens de tweede set danseressen kreeg ik de opdracht om het te begeleiden en te controleren. Ik heb echt mijn best gedaan maar ik denk dat hij het na vier sets danseressen nog niet in de gaten had en zodoende heb ik het maar opgegeven.

Het was een knallende avond met veel danseressen die heel dicht bij elkaar zaten. In de vierde ronde waren er enkele bij die erg goed waren geweest aan het begin van de avond maar nu door de uitputting zo slecht aan het dansen waren dat ze van 28 naar 18 punten waren afgegleden. Om drie uur stapte ik voldaan in mijn bed, het was een onvergetelijke avond geweest.
Misschien zit in aanstaande dinsdag nog een keer in de jury. Ik moet hier wel over nadenken want de wekker loopt op woensdag om vijf uur af.
Copyright/Disclaimer